SELAMAT DATANG

Sekadar perkongsian Ilmu, Diskusi, Pandangan, Mutiara kata dan renungan utk sama-sama kita ambil iktibar..."Ilmu bukan Sekadar menerima tetapi berfikir"

Saturday, March 6, 2010

UmUr iTu aMaNaH



Imam Ali berkata, "Allah menyayangi orang-orang yang mengetahui kadar dirinya dan tidak melewati batas perjalanannya; menjaga lisannya dan tidak mensia-siakan umurnya."

"Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang disekelilingmu tersenyum..,Jalanilah hidupmu sehingga tibanya saat kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.."

"Manusia yang hidup untuk dirinya sendiri, usianya amatlah singkat. Bermula dari kelahirannya dan berakhir ketika disapa sakaratulmaut. Akan tetapi, bagi mereka yang hidup untuk perjuangan, usianya panjang, sepanjang perjuangan itu. Bermula dari hari Allah menciptakan Adam dan berakhir tatkala DIA memusnahkan alam ini!!"

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Al-Hakim dari Jabir RA juga ada meneyebut, "sebaik-baik kamu ialah yang panjang umurnya serta baik amalannya."
Buat sahabat-sahabat yang menyambut hari lahir, jangan terlalu gembira dengan keseronokan dunia, tapi zahirkan rasa gembira kalian dengan memanjatkan setinggi kesyukuran buat ALLAH SWT yang memberi kesempatan kepada kita untuk bernafas di alam ini  serta mengecapi seribu kenikmatan yang sememangnya milikNYA yang abadi... Semoga peningkatan usia kita lebih mendekatkan diri kita dengan Yang Maha Khaliq.., kerana semakin hari, semakin dekat langkah kita menuju satu ketetapan..,yakni kematian.
Salam Mujahadah..  ^_^ 

1 comment:

hafiza haris said...

slm. thnx for the entry. huhu, dah le smlm hari lahir saya. btw, cmne awk buat tekan like, cool, and inetersting tuh..huhu..
klo de ms, ajar ye. msg kt fb pun ok...HAFIZA HARIS